Ienhoito

Mitä on iensairaudet?

Iensairaudet ovat hammaskarieksen jälkeen yleisimpiä suusairauksia. Iensairaudet jakautuvat kahteen eri tyyppiin: gingiviitti eli ientulehdus ja parodontiitti eli hampaan kiinnityskudoksen tulehdus.

Mikä aiheuttaa gingiviitin?

Gingiviitin aiheuttavat bakteerit, jotka muodostavat hampaiden pinnalle ienrajaan plakkia eli bakteerimassaa. Joskus ientulehduksen voivat aiheuttaa myös virukset, sienet, yleissairaudet ja ienvauriot. Gingiviitin kehitystä ja sairauden etenemistä voivat pahentaa tupakointi, tiettyjen lääkkeiden käyttö, mutta myös raskauden tai murrosiän aikana kehossa tapahtuvat hormonaaliset muutokset.

Ientulehduksen ensimmäinen oire on verenvuoto ikenistä hampaita harjattaessa. Plakin kertyessä tulehduksen oireet syvenevät, ien turpoaa ja muuttuu punottavaksi ja aristavaksi. Alkuvaiheessa sairauden oireet ovat lieviä.

Poikkeuksena on raju haavaumallinen gingiviitti, johon liittyy voimakas kipu, huono olo ja kuume, ja ienrajoja peittää valkoharmaa massa. Sairaus puhkeaa yleensä nuorilla yleisen stressin, huonon suuhygienian ja tupakoinnin vaikutuksesta.

Gingiviitti saadaan hyvin hallintaan ja ikenet palautuvat alkuperäiseen kuntoon, kun hoito aloitetaan oikeaan aikaan. Hoito perustuu sairauden aiheuttajan eli plakin poistamiseen yhdessä sen kertymistä edesauttavien tekijöiden (hammaskivi, rikkinäiset paikat, hoitamatta jääneet hampaat) korjaamisen ja oikean suuhygienian kanssa. Huolellinen kotihoito on tärkeä: perusteellinen ja säännöllinen hampaiden puhdistaminen pehmeällä ja tiheällä hammasharjalla sekä hammasvälien puhdistaminen hammaslangalla tai hammasväliharjalla. Lisäksi voidaan käyttää klorheksidiinillä huuhtelua tai hammastahnaa ja suun huuhteluainetta, jotka sisältävät eteerisiä öljyjä. Suunhoitoaineet ja niiden käytön määrää hammaslääkäri potilaan tarpeiden mukaan.

Hoitamaton gingiviitti voi edetä kiinnityskudoksen tulehdukseksi eli parodontiitiksi.

Mikä aiheuttaa parodontiittia?

Parodontiitti on hampaiden kiinnityskudoksia tuhoava krooninen tulehdus, joka voi hävittää hammasta kiinnittävät sidekudossäikeet ja hampaita ympäröivän luun, aiheuttaa hampaiden liikkumista ja myöhemmin hampaiden menettämistä. Sairauden helpompia ja kohtuullisia kroonisia muotoja esiintyy usein, aggressiivista ja vaikeasti hoidettavaa parodontiittia harvoin.

Parodontiitti syntyy, kun hampaiden ja ikenien väliin ns. ientaskuun muodostuu tietynlainen bakteerimassa (biofilmi). Sairauden syntymistä edesauttavat huono yleiskunto sekä muut tekijät kuten tupakointi, diabetes, iskemia, geneettinen alttius ja stressi.

Yleensä parodontiitti aiheuttaa alkuvaiheessa vain vähän ongelmia. Oireina ovat verenvuoto ikenistä, punoittavat ja turvonneet ikenet, ikenet aristavat puhdistuksen aikana, suussa on paha maku ja ikenet kutisevat epämääräisesti. Jos hammas alkaa liikkua, siitä erittyy märkävuotoa ja esiintyy kipua, sairaus on edennyt jo pitkälle.

Parodontiitin hoidon kulmakivenä on infektion saaminen hallintaan. Sitä varten potilas ohjataan hoitamaan hampaitaan oikeaoppisesti, poistetaan hammasplakki sekä ikenen päältä että ientaskusta. Samoin poistetaan mikrobien kertymistä edesauttavat tekijät kuten hammaskivi, rikkinäiset proteesit ja paikat, paikataan reiät hampaissa ja poistetaan huonokuntoiset hampaat, joita ei voida enää hoitaa terveiksi. Tarvittaessa käytetään kirurgista hoitoa, jossa poistetaan bakteerimassa ja hammaskivi myös ientaskujen pohjalta. Liikkuvat hampaat voidaan tukea erilaisilla kiskoilla tai ne poistetaan ja korvataan hammasimplanteilla tai hammasproteeseilla. Suosittelemme myös yleiskunnon kohottamista, terveitä elämäntapoja sekä tupakoinnista ja muista elimistöä vahingoittavista tottumuksista luopumista. Hoidon onnistumiseen vaikuttaa olennaisesti hampaiden hyvä perushuolto kotona.

Taipumus parodontiittiin säilyy läpi elämän. Nykyaikaisilla hoitomenetelmillä parodontiitti saadaan hyvin hallintaan, mutta ienkudosta ei pystytä kokonaan palauttamaan ennalleen. Sen vuoksi olennaista on sairauden varhainen havaitseminen ja hoidon aloittaminen jo sairauden alkuvaiheessa.

Mitä pitää huomioida ienhoidon jälkeen?

Ienhoidon jälkeen hammaskaulat ja ikenet voivat olla arat. Sinä aikana tulisi välttää kylmiä tai kuumia ruokia ja juomia. Tavallisesti arkuus poistuu seuraavan parin viikon aikana.

Pyrkikää ikenien tai hammaskaulojen arkuudesta huolimatta toteuttamaan hammaslääkärin määräämää hygieniaohjelmaa: puhdistakaa hammasvälejä varovaisesti hammasväliharjaa tai hammaslankaa käyttäen, mikäli hammaslääkäri ei ole neuvonut toisin.

Mikäli hammaslääkäri tai suuhygienisti on suositellut suun huuhtelemista, huuhdelkaa suuta seuraavan kahden viikon aikana klooriheksidiiniä sisältävällä liuoksella kaksi kertaa päivässä noin minuutti kerrallaan. Huuhtelu tulisi tehdä puoli tuntia hampaiden pesemisen jälkeen. Haavaa voi huuhdella maksimissaan kaksi viikkoa, jos hammaslääkäri ei neuvo toisin. Liuos voi aiheuttaa pigmentin muodostumista hampaisiin, mutta se ei ole pysyvä ja voidaan helposti poistaa hoitojakson jälkeen.