Hammashoidon sedaatio

Sedaatiossa asiakas rauhoitetaan ja vaivutetaan kevyeen uneen lääkkeellä, joka muuttaa asiakkaan emotionaalisesti ja fyysisesti rentoutuneeksi ja rauhalliseksi. Samalla asiakas on siinä määrin hereillä, että pystyy puhumaan, liikkumaan ja noudattamaan hammaslääkärin määräyksiä, ja kaikki elintärkeät refleksit toimivat. Hammashoidon sedaatiossa erikoisalan koulutuksen saanut anestesiologi pistää asiakkaan suoneen rauhoittavaa lääkettä, jonka vaikutus ei ole kovin vahva ja jonka tuloksena useimmat asiakkaat tuntevat itsensä rentoutuneeksi ja tyytyväiseksi. Klinikka 32:ssa käytämme rauhoittavana lääkkeenä midatsolaamiliuosta.

Sedaation jälkeen asiakas toipuu entiselleen heräämössä ja hänelle annetaan lupa mennä kotiin, kun hän on täysin hereillä, kivuton, hänellä ei ole kuvotusta ja hänelle on tullut saattaja. Sedaation jälkeen voi tuntua vielä vuorokauden ajan lievää heikkoutta tai huumausta, jonka vuoksi on toivottavaa, että asiakkaan luona olisi seuraavaan aamuun saakka joku läheinen aikuinen.

Sedaatiota ei tehdä raskaana oleville. Myös jotkut hermo- ja lihassairaudet ja allergia ovat vasta-aiheisia sedaatiossa käytettävien lääkkeiden suhteen. Asiakkaalla ei saa olla kuumetta eikä hengitystieinfektioita.

Potilasturvallisuuden varmistamiseksi asiakas ei saa syödä neljään tuntiin ennen sedaatiota eikä nestettä saa juoda kahteen tuntiin ennen hoitotoimien alkua. Siinä tapauksessa, että sedaatiossa ilmenee hoidon aikana komplikaatioita ja hoidon jatkaminen on vaikeutunut, hoito keskeytetään. Hammashoidon sedaatio on yleensä vaaraton ja siitä toivutaan nopeasti.

Klinikka 32:ssa hammashoidon sedaation toteuttaa anestesiologi.