Juurihoito

Mikä saa aikaan hammaskivun?

Hammaskivun syitä voi olla monia ja erilaisia voivat olla myös kivun voimakkuus ja muut oireet. Tavallisesti kivun takana on yksi kolmesta syystä: hammaskaries eli reikä hampaassa, hampaan hermokipu tai hammasjuuren tulehdus.

Joskus kipua voi aiheuttaakin ientulehdus. Ientulehduksen synty on suoraan sidottu suuhygieniaan. Plakissa olevat mikrobit ärsyttävät ikeniä ja aiheuttavat tulehdusta, punoitusta, verisyyttä, kihelmöintiä ja kipua.

Mikä on hammaskaries?

Hammaskaries eli reiät hampaissa on tartuntatauti, jonka aiheuttavat ihmisen suussa elävät mikrobit. Mikrobit tuottavat ruoasta saatavasta sokerista happoja, jotka vahingoittavat hammasta.

Mikrobit voi saada jo pikkulapsena, kun ensimmäinen hammas puhkeaa ja siitä syntyy mikrobien kiinnittymiseksi tarvittava pinta. Tartuttajina toimivat yleensä vanhemmat, jotka puhdistavat tutin omassa suussaan, syöttävät lasta lusikalla, jolla itse syövät, tai suukottavat lasta suulle.

Reiän syntyyn tarvitaan neljä yhtaikaa olemassa olevaa tekijää:

1) hammasta, jolle mikrobit voivat kiinnittyä

2) kariesta aiheuttavia bakteereja, joita ilman reikiä ei synny

3) hiilihydraatteja eli ruokaa, josta mikrobien työn tuloksena syntyy happoja

4) aikaa happojen syövyttävälle vaikutukselle. Se tarkoittaa, että mitä useammin ihminen syö ja mitä vähemmän puhdistaa hampaita ruoanjäänteistä, sitä nopeammin reitä syntyvät.

Mikä on hampaan hermotulehdus?

Hampaan hermotulehdus tulee yleensä silloin, jos karies on jäänyt hoitamatta. Pienestä reiästä kehittyy suuri aukko, jonka kautta tulehdusta aiheuttavat mikrobit pääsevät hammashermoon. Tulehdus voi edetä akuutisti (voimakas kipu) tai kroonisesti (ei erityisesti kipua).

Mikä on hampaan juuren kärjen tulehdus?

Mikäli hampaan hermon tulehtuminen ei aiheuta minkäänlaisia oireita ja hammas jää hoitamatta, hampaan hermo kuolee ja mikrobit pääsevät hampaan juuren kärjen kautta hammasta ympäröivään luukudokseen. Sen tuloksena juuren kärkeä ympäröivä luukudos tulehtuu. Myös tällainen tulehdus voi olla joko kivulias tai krooninen.

Mikäli hammasta särkee ja se on lisäksi puru- tai kosketusarka, syynä voi olla voimakas tulehdus juuren kärjessä. Alussa kipu on jatkuva, jomottava ja on selvää, mitä hammasta särkee. Tulehduksen jatkuessa kipu voimistuu ja voi levitä naapurihampaisiin. Hampaan juuren alueella oleva ien punoittaa ja on turvoksissa. Ikeneen voi syntyä märkäpesäke (abskessi). Oireina voivat olla myös huono olo ja kuume.

Joskus kipua voi aiheuttaa muun muassa ientulehdus, jonka syntyminen on suorassa yhteydessä suuhygieniaan. Hammasplakissa olevat mikrobit voivat aiheuttaa tulehdusta, punoitusta, verenvuotoa, kirvelyä ja kipua.

Krooninen hampaan juuren kärjen tulehdus voi olla oireeton. Tällainen tulehdus ei aiheuta yleensä kipua. Joissakin tapauksissa voi joskus ikeneen hampaan juuren kärjen alueelle syntyä fisteli, joka erittää hiukan märkää. Jotta tulehduksesta saadaan tarkempaa tietoa, pitää ottaa röntgenkuva. Tulehdus vaatii hoitoa riippumatta siitä, särkeekö hammasta vai ei. Erityisen vaarallinen tällainen pysyvä tulehduspesäke elimistössä on henkilöille, joilla on sydän- ja verisuonisairauksia tai tekonivel. Sen vuoksi heidän pitää käydä säännöllisesti hammaslääkärin tarkastuksessa.

Jos hammas on arka?

Mikäli hammas on muuttunut herkäksi kylmälle, kuumalle tai makealle, on se yleensä merkki hampaaseen syntyneestä reiästä eli hammaskarieksesta.

Hampaan aristusta voivat aiheuttaa myös paljastuneet hammaskaulat eli hammaskiilteen vauriot hampaan ikenenpuoleisessa osassa. Hammas voi reagoida kipeästi lämpötilan muutokseen tai paineeseen (pureskeltaessa, hampaita yhteen purtaessa) myös silloin kuin hampaaseen on syntynyt halkeama. Tässä tapauksessa kipu on useimmiten voimakkaampi ja ikenestä voi vuotaa verta.

Mikäli hampaan hermo on tulehtunut, kipu syntyy alussa vain hammasta ärsyttävän tekijän (lämpötilan muuttuminen, makea) vaikutuksesta. Tulehduksen syventyessä kipu ei häviä, vaikka ärsyttävän tekijän vaikutus lakkaa ja hammassärky voi alkaa myös itsestään. Useimmiten kyseessä on voimakas kipu, joka säteilee myös viereisiin hampaisiin ja välillä on vaikea tajuta, mitä hammasta särkee. Usein hammassärky alkaa nimenomaan yöllä ihmisen hermoston erityispiirteistä johtuen.

Lyhyemmän aikaa kestävä kipua sekä herkkyyttä kylmälle, kuumalle tai hampaaseen kohdistuvalle paineelle voi esiintyä hammaslääkärikäynnin jälkeen, jossa hammas on paikattu. Tällainen kipu menee ajan kanssa itsestään ohi. Jos kipu ei häviä 4 – 6 viikon aikana, tulisi ottaa uudelleen yhteyttä hammaslääkäriin.

Paljonko juurihoito maksaa?

Juurihoidon hinta riippuu tulehduksen tyypistä ja siitä, onko kyseessä yksi- kaksi- vai kolmijuurisen hampaan hoito. Pakettiin sisältyy juurikanavien avaus, täyttö, röntgenkuvat, väliaikainen täyte ja puudutus.

Juurihoidon tarkkaa hintaa ei ole mahdollista sanoa ennen hoitoja, jos kyseessä on aikaisempien hoitojen oikaisu. Silloin kanavien avaus voi olla monimutkaisempaa ja se voi vaatia useampia käyntejä. Jos juurihoidettu hammas tarvitsee uusimista kruunulla, voi kruunu tarvita tueksi lasikuitulujitteen juurikanavaan.

Mikä on juurihoitomikroskooppi?

Klinikka 32:ssa käytetään hammashoitomikroskooppeja, joiden avulla pystyy ratkaisemaan monimutkaisiakin juurihoitotapauksia. Mikroskooppi suurentaa jopa 20-kertaisesti ja mahdollistaa nähdä juurikanavia entistä tarkemmin ja löytää myös ahtaat sivukanavat. Laitteen avulla voidaan hoitaa sellaisetkin juurikanavat, joita aiemmin pidettiin mahdottomina hoitaa. Lisäksi pystytään löytämään hampaissa olevat halkeamat ja murtumat, jotka paljaalla silmällä katsottaessa voivat jäädä huomaamatta.

Mitä pitää ottaa huomioon hampaan paikkauksen jälkeen?

Paikkauksen jälkeen hammas voi olla herkkä kylmälle tai kuumalle. Voi myös esiintyä lievää paineeseen vastaavaa kipua. Se on täysin normaalia ja menee ohi ajan mittaan. Jos lääkäri on asentanut väliaikaisen paikan, suositellaan olemaan syömättä tunti lääkäristä poistumisesta.

Mitä pitää huomioida juurihoidon jälkeen?

Juurihoito on aikaa vievä ja monimutkainen toimenpide. Usein hampaassa on monta juurikanavaa (1-4) ja takimmaisiin hampaisiin voi olla vaikea päästä käsiksi. Hammas jonka juurikanavia hoidetaan, voi muuttua aristavaksi tai siinä voi olla särkyä, koska kyseessä on tulehdus, jonka parantuminen vie aikaa. Oireet katoavat kuitenkin ajan kuluessa.

Mikäli olette tullut lääkärin vastaanotolle ensiapua varten voimakkaan hammassäryn takia, voi olla ettei särkyä voida heti kokonaan poistaa. Samoin krooninen juurikanavan tulehdus, joka muuten ei ole aiheuttanut vakavampaa vaivaa, voi hoidon alkaessa pahentua. Mikäli teillä esiintyy voimakasta hammassärkyä, turvotusta, kuumetta tai muita oireita, teidän on syytä tulla välittömästi hammaslääkäriin tai ainakin soittaa klinikalle, jotta voisimme antaa teille toimintaohjeet.

Juurihoidon välivaiheissa lääkäri laittaa hampaaseen väliaikaisen paikan. Emme suosittele ruokailua seuraavan tunnin aikana, koska väliaikainen paikka on pehmeä ja voi irrota hampaasta ruoan mukana.